wtorek 1 grudnia, 2020

Mimo pandemii realizujemy marzenia! Bierzemy udział w 2nd World Virtual Choir Festival w Bandung w Indonezji z utworem „Barbar’ Ann” The Beach Boys.

Chór “Razzle Dazzle” w formie wirtualnego chóru zaśpiewał utwór „Barbar’ Ann” The Beach Boys w aranżacji na 4-głos i solo. Teledysk wysłaliśmy na konkurs – 2nd World Virtual Choir Festival w Bandung w Indonezji, który właśnie dzisiaj się rozpoczął i potrwa do 6 grudnia 2020.

Zobaczcie efekty naszej pracy!

 

 

Dziś premiera nagrania Chóru “Razzle Dazzle” z Gdyni, który w formie wirtualnego chóru zaśpiewał utwór „Barbar’ Ann” The Beach Boys w aranżacji na 4-głos i solo. Muzycznej warstwie towarzyszą animacje oraz niecodzienny widok – wykonujemy swoje partie… na leżąco jak plażowicze! Utworem przypominającym beztroskie wakacyjne chwile, chcieliśmy dać chwilę wytchnienia i nadzieję na lepsze jutro.

Przygotowaliśmy teledysk na potrzeby światowego festiwalu wirtualnych chórów w Indonezji – The 2nd World Virtual Choir Festival – odbywającego się w dniach 1-6 grudnia 2020, na którym swoje wirtualne dokonania prezentują zespoły wokalne z całego świata.

W dobie pandemii musieliśmy zawiesić działalność koncertową, jednak nawet na chwilę nie zmniejszyliśmy naszej aktywności – zajęcia z emisji głosu i próby odbywają się regularnie online. „Barbar’ Ann” jest efektem pracy ponad 30 chórzystów. Udział w międzynarodowym konkursie stanowi wyjątkowe muzyczne spotkanie w wirtualnym świecie.

“Barbar’ Ann” w wykonaniu “Razzle Dazzle” Choir wyróżnia się stylizacją video na lata 60. oraz silnym akcentem lokalnym – akcja rozpoczyna się na gdyńskiej plaży. Zainspirowani luzem i dystansem zespołu The Beach Boys – najpopularniejszego boysbandu w USA, królami muzyki surferskiej, zdecydowaliśmy się na kilka nietypowych zabiegów. Widzów zaskoczy fakt, że Chór nie nagrywał swoich partii na siedząco czy stojąco przed komputerem. Aby wyróżnić się spośród kilkudziesięciu propozycji teledysków nadesłanych na konkurs w Indonezji, wykonaliśmy utwór leżąc na ręcznikach jak plażowicze. Część ujęć zrealizowana jest w telewizorach – to forma mająca przewrotnie nawiązywać do zdalnej formy wykonywania wszelkich aktywności w dobie pandemii. Zdalnie spotykamy się z rodziną, zdalnie zwiedzamy muzea, zdalnie pracujemy i zdalnie też plażujemy.

The 2nd World Virtual Choir Festival w Bandung w Indonezji

został zorganizowany przez Bandung Choral Society (Stowarzyszenie Chórów w Bandung), aby śpiewacy i dyrygenci mogli być aktywni i nawiązali relacje z wokalistami z całego świata nawet podczas pandemii. W II edycji konkursu biorą udział 62 chóry z całego świata występując w 72 teledyskach. Chór “Razzle Dazzle” jest jedynym chórem z Polski. Nadesłane teledyski oceniać będzie międzynarodowe Jury, w skład którego wchodzą dyrygenci z Włoch, Wielkiej Brytanii, USA, Malezji, Indonezji i Filipin.

Wirtualny chór

to forma nagrania chóru, którą zapoczątkował jeden z najpopularniejszych współczesnych kompozytorów Eric Whitacre w 2010 roku, zapraszając ponad 200 głosów z 12 krajów do wykonania jego kompozycji. Śpiewacy uczestniczyli w międzynarodowym projekcie, będąc w domu przed własnym komputerem. W dobie pandemii wirtualny chór stał się formą uczestniczenia zespołów muzycznych w życiu koncertowym.

Jak powstaje wirtualny chór? Chórzyści realizują nagrania amatorsko w domach za pomocą własnego sprzętu – telefonów komórkowych i komputera. Nagrania te są łączone w procesie postprodukcji przez profesjonalnego reżysera dźwięku. Jednocześnie uczestnicy nagrywają również obraz z wykonywania utworu – nie jest to łatwe, gdyż oprócz panowania nad dźwiękiem, trzeba zwracać uwagę na wizualny efekt. Chórzysta jest zatem wykonawcą, reżyserem, oświetleniowcem, realizatorem i dźwiękowcem swojego nagrania. Najważniejsza jest idea jaka przyświeca pomysłowi wirtualnego chóru – teledysk zwraca uwagę na aspekt solidarności – mimo, że członkowie chóru są osobno, tak naprawdę śpiewają razem i wspierają się w trudnym momencie izolacji.

 

To już drugie podejście naszego chóru do wyzwania jakim jest wirtualny chór, jednak tym razem musieliśmy wymyślić coś, co wyróżni nas spośród 72 teledysków nadesłanych na konkurs z całego świata – mówi Zuzanna Popiołkiewicz, dyrygent Chóru “Razzle Dazzle”. Przede wszystkim chciałam nas wyrwać z obrazka, na którym wszyscy siedzą przed komputerami. Tańczenie przed komputerem wydawało się przesadą. Postanowiłam więc, że położymy się tak jak zespół The Beach Boys na kalifornijskiej plaży, tylko że na dywanach w salonie. Domowe efekty specjalne tj. grawitacja, gdzie włosy są powykręcane na wszystkie strony jak w wodzie albo widok chórzysty, który tak naprawdę śpiewając leży pod stołem, żeby telefon mógł uchwycić z góry kadr – sprawiły, że ten teledysk naprawdę zaskakuje.

 

Realizator nagrania Mikołaj Wasilewski w procesie postprodukcji postawił na naturalne brzmienie chórzystów. Szczególnym wyzwaniem dla chórzystów było zaśpiewanie swojej partii na leżąco. A jednak istnieje wiele wokalistek jazzowych jak np. Stina Nordenstam, które właśnie tak nagrywały całe płyty. Postprodukcję, specjalnie stworzoną na potrzeby projektu animację i montaż wideo zawdzięczamy Rafałowi Pankowskiemu.

W dobie pandemii nie przerwaliśmy naszej działalności nawet na chwilę, aby utrzymać zainteresowanie członków chóru i odbiorców – mówi Urszula Kokoszka, dyrektorka Chóru i wiceprezeska Fundacji – Cały czas odbywamy lekcje online, grupowe rozśpiewania na platformie ZOOM, a nawet warsztaty teatralne i ze świadomości ciała. Nagranie utworu “Barbar’ Ann” stanowi zwieńczenie kolejnego już trudnego sezonu artystycznego i umożliwia nam wzięcie udziału w festiwalu chóralnym. Wszystkie nasze plany koncertowe i festiwalowe musimy odłożyć na lepsze czasy, więc udział w WVCF2 w Indonezji jest dla nas ogromną pociechą i wielką przygodą.

Utwór “Barbar’ Ann” jest dla nas promykiem nadziei i sposobem na pokonanie pandemii. Ze względu na regulamin festiwalu nie mogliśmy opublikować teledysku od razu, jak tylko był gotowy, więc od ponad dwóch tygodni niecierpliwie czekamy na tę premierę, aby móc pochwalić się szerokiej publiczności naszą pracą – dodaje Matylda Sidwa-Gorycka, wiceprezeska Fundacji “Śpiewaj!”, alt w Chórze “Razzle Dazzle”.

Nagranie swojej partii utworu w pozycji leżącej okazało się nie lada wyzwaniem. Potrzebowaliśmy często kilku podejść, aby efekt był odpowiedni. Śpiew solowy do kamery zdecydowanie różni się od uwielbianego przez nas wspólnego śpiewu w zespole, z dyrygentem i przed publicznością. Było to jednak bardzo ciekawe doświadczenie, często w nagraniach dzielnie towarzyszyli nam mali domownicy oraz czworonożni pupile – wspomina Joanna Lica, członek zarządu Fundacji, alt w Chórze “Razzle Dazzle”.

Teledysk “Barbar’Ann” został dofinansowany przez Miasto Gdynia.

W 2020 roku pierwszy wirtualny teledysk Chóru – “Evening Rise” – został wyróżniony na Ogólnopolskiej Giełdzie Projektów Narodowego Centrum Kultury, której tematem były kulturalne działania w sieci. Fundacja “Śpiewaj!” dzieliła się know-how projektu z animatorami i przedstawicielami ośrodków kulturalnych z całej Polski.

Utwór „Barbar’ Ann” został skomponowany przez Freda Fasserta i nagrany przez The Regents w 1961 roku. Jednak większość z nas zna tę piosenkę w aranżacji zespołu The Beach Boys z 1965 roku. Ta wersja zajęła 2 miejsce zestawienia Billboard Hot 100 i gościła na liście przebojów zaraz za Beatlesami. Tekst utworu łatwo wpada w ucho. Mówi o dziewczynie, która wzbudza gorące emocje i uczucia. Dobrze się go słucha i doskonale śpiewa. Do 2013 roku “Barbar’ Ann” doczekała się aż ośmiu coverów, w tym wykonanego przez kultowe The Who na krążku “Ready Steady Who”.

Zespół The Beach Boys powstał w Hawthorn w Kaliforni w 1961 r. Należą do najpopularniejszych przedstawicieli amerykańskiego rocka i rock and rolla na świecie. Można stwierdzić, że w USA TBB byli odpowiednikiem The Beatles. Ich najbardziej znane przeboje, oprócz “Barbar’ Ann”, to: “Surfin’ Safari” (1962), “Good Vibrations” (1966) czy Kokomo (1988).